EN NÅGOT KOMPRIMERAD ÅRSKRÖNIKA

 

Efter flera år av bostad och arbete i andra orter och länder, senast som reseledare för Apollo i Bulgarien, ville jag stå på mina fötter lite närmare familj, nära och kära.

Därför, i november 2014, bestämde jag och Mikey oss för att samla ihop vårt pick och pack, köra den röda bilen ut på E6:an, i riktning norrut. Väntade på oss gjorde en trea i Biskopsgården, på Hisingen i Göteborg. Det här skulle bli vårt hem i 6 veckor framöver. Vi fyllde vår första tid med upptäcktsfärder i vår nya stad, caféhäng, jobbsökande och nya människor.

 

Efter 6 veckor har vi hunnit med en inflyttningsfest, börjat jobba för Chalmers Restauranger och Konferens på Lindholmen Science Park, Lisebergsbesök och hitta vårt nya hem där vi kommer att spendera de nästkommande 12 månaderna, denna gången på Amandas Gård i Högsbohöjd!

Vi tar återigen vårt pick och pack och kör den röda bilen över Älvsborgsbron. I februari åker jag iväg till Glasgow med mina New York-tjejer för att hälsa på Hanna, en annan New York-tjej som bestämt sig för att studera i Skottlandet. Efter mycket skratt och mycket vin är jag tillbaka i Götet. Men det blir kort. I mars reser Mikey och jag iväg till Berlin i en vecka, där det väntar fantastiskt god mat, nya möten, konsert med Sting och Paul Simon och spontana dagar i en den vintriga huvudstaden.

Väl hemkomna väntar en sommar på Liseberg för mig, som attraktionsförare uppe på berget. Dagar spenderas på Helix, Atmosfear, Lisebergshjulet och Uppswinget och blir rejält fyllda med glädje, service och fest de närmsta månaderna fram till September. En vardag tillsammans med en människa jag tycker väldigt mycket om blir verklighet, efter både år och månader utan varandra. Sommarkvällar med nya vänner, kontakter, barer och utflykter flyger förbi och innan vi hinner reagera är hösten här.

Skottland och Berlin

Göteborgslivet

Efter en vår och sommar med resor, quiz på Bulls varje tisdag, nya utmaningar och bekantskaper så inleder vi hösten med en resa till Wales och England, som följs av ännu en resa till ett land vi ännu inte fått besöka – Italien!

Hösten har varit full av planering och tankar, nytt jobb för mig på Eva’s Paley på Avenyn medans Mikey har hängt i baren på Peter Jöbacks julshow på Gothia Towers. Detta har vi båda kombinerat med plugg plugg plugg. Faster fick jag också bli, till en liten tjej som i november officiellt fick heta Tilde. Dagen före dopparedagen körde två röda bilar med varsitt släp ner tillbaka till Halmstad, där vi nu landar i några veckor innan vi slutet av januari åker till Amsterdam! Ännu en stad och ett land vi icke har satt fötterna i.

Förutom den obligatoriska julstressen, flyttstädning och flyttpackning har det varit full rulle att planera vårens äventyr… TRANSSIBIRISKA JÄRNVÄGEN! Den 27 februari lämnar vi Halmstad mot Stockholm, sedan bär färjan av till Tallinn och St Petersburg. Vidare därifrån går tåget till Moskva, genom Ryssland, Mongoliet och slutligen vår slutstation – Peking. Sverige får lov att välkomna oss tillbaka någon gång runt 1 Juni.

Där har vi det, något ungefärligt åtminstone. 2015. Ett år som gått ruskigt fort, som varit fantastiskt roligt men som jag känner att jag är glad att jag lämnar bakom mig. Nya utmaningar att ta sig an väntar runt hörnet och jag längtar dit.

2016 – bring it!

2 tankar om “EN NÅGOT KOMPRIMERAD ÅRSKRÖNIKA

  1. Åh vad härlig läsning.
    Skönt med folk som
    verkligen tar vara på livet.
    Fortsätt med det!
    Jag ser också fram emot
    att följa er på era nya upptåg.
    Kram Lotta

  2. Åh vilka härliga ungdomar Ni är !! 🙂 Ni gör helt rätt att utforska och se lev så mycket det går 🙂 Ni gör något jag drömt om start och slut har jag sett men aldrig det där emellan. Hoppas få läsa om era äventyr framöver. Kram Lotta ( vän till Charlie)

Lämna en kommentar